vrijdag 5 juni 2015

Erdotarcsa

5 juni
Ik ga de datum er maar bij zetten voor het geval ik ze weer verkeerd om plaats.
Gisteren een zware dag gehad. Eerst van Esztergom naar Vac dat was een eitje reed lekker vlak langs de EV 6. Hier en daar een bultje maar dat veel wel mee.
s' Ochtends wel vroeg vertokken nog even wat campings en info over Hongarije uit gewisseld met een Belg die op door fietst naar Istanboel.
Onderweg kwam ik een Australier tegen die een rond tocht maakt door Hongarije.  Daar weer een half uur mee staan kletsen. Wel super leuk die contacten. Maar daardoor was ik te laat voor de pont over de Donau waar ik ruim een hald uur op moest wachten.  Tijdens  het wachten nog een groep schotten ontmoet.  Door al het oponthoud kwam ik pas om 13 uur in Vac aan eigenlijk te laat om nog de resterende 30km te fietsen.  Normaal niet maar nu het zo warm is moet je gewoon na 14 uur op de camping willen zijn en niet meer fietsen.
In die laatste km-ters zaten ook flinke klimmen, vooral die na Tarca was erg zwaar. Na de meeste hellingen maar gelopen te hebben kwam ik om 17 uur op een nederlandse camping aan. (Hellohallopark in Erdotarcsa.) Een gezellige kleine camping met veel dieren. Hier een rustdag genenomen en net aardbeien geplukt en zelf gemaakte jam gekocht. Gisteravond zelf gemaakte aardbeien siroop gedronken.  Veel beter dan die gekochte blikken.
Vanwege het warme weer de route in gekort. Het lukt nu gewoon niet om zonder problemen 80 km te fietsen, 60 voeld wel oke. Dus ga ik niet naar Eger. Dat is 90 km te lang voor nu dus. Het moet een hele mooie stad zijn. En hij blijft op de verlanglijst  net als wat andere steden/plaatsen die in het het gebergte liggen. Volgend jaar terug naar Hongarije. Er is zoveel meer te zien dan  Boedapest, Ballaton, en steeds vaker het Tiszameer.
Vandaag gehoord: Hongarije werkt aan het promoten van fietsen.  Het probleem van kuiten happende (zwerf)honden word aan  gepakt. Honden moeten sinds begin 2015 gechipt geent en geregistreerd staan en mogen  niet meer los buiten het eigen terrein.
Ga nog even  oriĆ«nteren wat ik verder ga doen. Horen jullie bin de volgende update.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten