vrijdag 12 juni 2015

De Donau over en langs de Drava

12 juni
Vandaag op nieuw een zeer warme dag. En veel lange wegen zonder beschutting.  Gelukkig zijn de wegen beter en met opgepompte banden fietst het beter. (Had ik iets eerder moeten bedenken.) Gisteren en vanmorgen nog even lek geprikt door de muggen.  Hier beginnen ze gewoon opnieuw. 
Vandaag vanuit Davod vertrokken en richting de Donau gereden. Daar had ik opnieuw de optie mijn uitgezette route volgen op de belangrijke doorgaande weg of iets om rijden maar veiliger.  Ik heb voor de veilige optie gekozen en heb redelijk dicht aan de grens gereden en dus ook de Drava. Maar die is nog niet in beeld geweest.  Ben wel even een eenzame berg op geweest bij Villany. Dat heb ik niet met de fiets gedaan, veel te stijl. En daarom ben ik ook niet doorgelopen tot de top. Wilde mijn spullen niet zolang langs de openbare weg laten staan.
Wel een fantastisch uitzicht.
Als het niet op heg warmst van de dag was geweest had ik nog wel even naar het kasteel van Siklos willen gaan. Om te kijken of de basis echt zo oud is als dat het er op afstand uitziet.  Er staat wel een behoorlijk nieuw gebouw op. Maar de muren lijken me ouder.
Inmiddels zijn een aantal informatie borden ook met Duitse en Engelse tekst, zodat ik wat kan lezen.  Veel plaatsen hebben wel al een lange geschiedenis, maar je vind er weinig tot niets van terug.
De meeste huizen lijken hier van zwerfkeien en leem. Maar ik zie ook oude bouwsels van riet en hout.
Jammer vind ik het wel dat de zichtbare geschiedenis niet verder terug gaat dam 1800. Misschien niet overal maar wel waar ik rij. Het is ook altijd een onrustig land geweest, met veel overheersingen

Plaats er een paar foto's bij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten