vrijdag 12 juni 2015

Davod

11juni
Vandaag veel verder gefiets dan dat ik had gepland. De bedoeling was om bij Baja te stoppen en dat zou na een km of 50 zijn.
Om 10 uur had ik er al 40 opzitten en had de keus om 13 km hoofdweg of nog een 40 km rijden via een kleinere weg. Ik heb voor het laatste gekozen het ging toch lekker. De weg was inderdaad erg rustig en zowaar nog goed berijdbaar ook. Wel viel het me op dat er tussen de dorpjes geen enkel huis stond. En dat de dorpjes veel monumenten hebben. Vaak met namen en data vanaf 1940. In een van de dorpjes. Gara stopte ik bij de kerk om in de schaduw wat te eten. Daar stonden verschillende monumenten.  1 had een duits gedicht er op staan dat sprak over de mensen die gedeporteerd waren naar kampen in Rusland en nooit meer terug kwamen. 
Er waren wat meer dingen die ik nu even niet kan plaatsen maar die me sterk het gevoel geven dat hier in de buurt het ijzeren gordijn lag. Uiteindelijk fietste ik dicht langs de grens van Servië. 
Om op de camping te komen was nog even een klus. Ik moest me aanmelden bij een hotel. Maar omdat ik van de andere kant kwam moest ik even zoeken. Dit is trouwens de ergste camping die ik gehad heb. Volgens mij hebben ze eind vorig seizoen er een ploeg overheen gehaald en het niet geegaliseerd en ingezaaid want er staat vanalles behalve gras. En het zit vol hobbels.
De douche  ziet er zo niet uit dat ik geen zin meer heb om te douchen.  Ik poedel wel een beetje.
Voor de rest is de toilet wel schoon gelukkig. En behalve een Hongaarse familie, ik en familie Fazant zijn er honderden muggen aanwezig. Ik zit dus om 19 uur al opgesloten in mijn tent.
Toen ik door het"gras" liep om de vlakste plek uit te zoeken had ik binnen 2 tellen meer muggen dan haren op mijn benen. Ben eerst maar deet gaan smeren.  Dat hield ze redelijk uit de buurt.
Het leuke is wel dat ze hier vanalles maken van een fiets. Gisteren kwam ik iemand tegen die een motortje pp zijn fiets had gemaakt. Vanmorgen zag ik een oud vrouwtje ploegen met een halve fiets.  Ik vond hem wel slim gedacht.  Ik heb wel een foto gemaakt. Maar voel me altijd wat beschaamd om dit soort dingen op de foto te zetten.  Ze werken hard en zijn geen toeristische attractie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten