woensdag 17 juni 2015

90 km, 4 landen, 2 grenscontroles, 1 dag

17 juni
Vandaag zoals gewoonlijk vroeg op gestaan en vroeg gaan fietsen.  Ik had besloten toch voor de kortste route te gaan. De Drava door Slovenië. Vergeet het. Ik kon met de fiets bij Leytenye niet oversteken.  Groot bord verboden voor fietsers.  De volgende oversteekplaats lag 20 km verder dus dan terug fietsen zonder een goede kaart. Geen goed plan. Dan maar de Mur. Eenmaal in Slovenië staat die keurig aan gegeven.  Heerlijk fietsen, eindelijk ook een rustige en goede weg of fietspad. Na een aantal km loopt de Mur door Kroatië.  Daar is nog grenscontrole. Dus in de rij (achter de auto's) en netjes mijn paspoort laten zien. Dat stuk door Kroatië was flink zwaar. Er zaten veel venijnige klimmetjes in. Geen groot hoogte verschil maar wel stevig hellingspercentage. Vooral leuk net na een bocht. Ik weet niet hoe het in de rest van beide landen is, maar deze regio zag er welvarender uit dan de meeste regio's waar ik in Hongarije heb gefietst.  De mensen reageren ook op je. Je verstaat er geen snars van maar de strekking denk ik meestal wel te begijpen. In Hongarije moet jij de eerste zijn. Dan word er wel vriendelijk een poging gedaan om je te begrijpen. Na Kroatië volgde weer een stuk Slovenië en nu zit ik in Oostenrijk.  Kan me weer verstaanbaar maken.toch wel prettig. 
Het ergste van vandaag was dat ik bijna de hele weg een harde wind tegen had. En die was nog koud ook. Dat was op het vlakke stuk in Slovenië flink fietsen.  Gelukkig ging het zonnetje wel schijnen waardoor het niet zo heel koud was

Geen opmerkingen:

Een reactie posten