donderdag 1 juni 2017

Voorbereiding fietsvakantie 2017

Een lange en nieuwe tocht plannen kost altijd even tijd. In eerste instantie was het redelijk snel duidelijk wat ik ging doen. Eigenlijk we. Eind 2016 besloot mijn zoon om een vriendin in Noorwegen te gaan bezoeken. Voor mij een goede reden om ook Noorwegen te bezoeken zonder dat de reiskosten een mega gat sloegen in mijn vakantie budget. Voor hem ook gezellig om niet dat hele stuk alleen te hoeven rijden. We zouden eenmaal in Noorwegen ieder ons eigen weg gaan. Ik wandelen hij standplaats kamperen.
Toen werd het Kerst. Een beetje verveeld zaten we te googelen en kwamen op een site van een dierenasiel, met een leuke aantrekkelijke jonge hond. O, wat misten we de wandelingen met onze oude baas. De volgende dag gaan kijken. Even leek de hond al een plek te hebben, Maar net na nieuwjaar werd Bommel terug gebracht,of wij nog interesse hadden, Natuurlijk hadden we interesse  en Bommel →
kwam bij ons. Een grote hond met een rugzak maar lief. Door zijn rugzak leek het ons niet mogelijk om deze zomer de hond al mee te kunnen nemen op kampeer vakantie. Dus gaan we nu apart. Hij naar Noorwegen en waar moest ik nu naar toe.
De Bosatlas, het fietsweb,( https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/routes-op-de-kaart-fietsweb )
EV-routes en andere Europese routes (via  https://www.biroto.eu/en/ kun je lekker veel routes downloaden en in Basecamp zetten )over elkaar gelegd en gekeken waar ik nog niet was geweest en wat zou interessant zijn,
Dan de Duitse treinreisplanner (https://www.bahn.com )gebruiken om te bepalen wat het beste startpunt is.
Dat werd dit jaar Polen, en Gdansk was de best bereikbare plaats. Nog wel even een spannend want vanaf  Berlijn ga je met de Eurocity en de heeft voor zover mij bekend weinig fietsplaatsen. Maar ik heb er 1. Nu kon het plannen echt gaan beginnen.
Het eerste plan was de nieuwe Green Velo. Helaas bleek ik dan vaak van dure overnachtingen of wildkamperen afhankelijk te zijn. De eerste kan ik niet betalen de 2e vind ik niet fijn.
Maar van het pools verkeersbureau (adres via https://www.poland.travel/en ) een flinke hoeveelheid materiaal over reizen en vooral fietsen in Polen.
Uit eindelijk gekozen voor een aangepaste R1 (Boulogne su Mer- st Petersburg) te gebruiken.
In Polen heb ik de route flink aangepast om langs voldoende campings te komen en ook nog interessante dingen te zien. Daarbij gebruik makend van zoveel mogelijk regionale fietsroutes.
De rode route is hoofd route de blauwe zijn alternatieven, soms korter soms meer overnachtingsmogelijkheden.
De groene is de officiƫle R1
Vanaf Berlijn fernradweg Berlijn- Amsterdam (rood) of gewoon de R1 een ander mogelijkheid is ook nog om Berlijn heen te gaan met de Internationale Hanzeroute. De kans is klein dat ik het helemaal tot aan Hilversum red. Dat is Ca 1900 km en in de 28 dagen die ik heb is dat wat veel. In praktijk hou ik van de 28 vakantie dagen ca 21 fietsdagen over na aftrek van reis en rustdagen. Met een dag afstand van gemiddeld 80 km komt dat op ca 1600 km uit. De Nederlandse grens zou ik in theorie moeten halen.

De afgelopen weken heb ik een wat kleinere kookuitrusting besteld in China. Voor de winter had ik al een kleinere tent gekocht van Naturehike, dat scheelt al 3 kg op mijn Wechsel en veel ruimte op de fiets. niet in de tent, maar dat is een keuze.
Ik weet nu zeker dat alles in mijn 4 kleine ortlieb frontrollers past. Dan kunnen de grote thuis blijven. Wat heel prettig zal zijn met het inladen van de fiets in de trein en vanwege het lichtere gewicht ook met de waarschijnlijk vele onverharde wegen die ik tegen ga komen.

Behalve de kaarten heb ik nu alles in huis en kan ik gaan pakken.
O, nee ik moet nog even mijn krakende pedalen van de fiets vervangen, en kijken het probleem met speling in het balhoofd kan verhelpen. Als de speling er uit is trekt mijn fiets naar 1 kant, waarschijnlijk hoeft er alleen een paar nieuwe kogels in maar ik krijg hem niet los. Moet ik nog even mee bezig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten